पंचांग एकरूपता
समग्र भारत वर्ष
क्वांटम गणित : एक मात्र
समाधान वैदिक पंचांग
हिन्दू धर्म श्रेष्ठतम प्रत्यक्ष वैज्ञानिकता पर आधारित है, क्योकि प्रत्येक
व्रत / पर्व ग्रहों की विशिष्ट स्थिति होने पर ही मनाया जाता है.अनादी काल में
विज्ञानं उच्चकोटि का स्थापित था A कालांतर में ज्ञान विलुप्त होता गया A पूर्वकाल मे प्रज्ञा चक्षु.. से ग्रह की स्थिति ज्ञात होती थी , तो गणना की आवश्यकता या ओचित्य का कोई प्रश्न
ही नहीं शेष रहता है A जब प्रत्यक्ष आप हमें दृष्टि गोचर हो रहे है
,तो गणना कर हम यह कहे की अभी आप हमारी गणना के अनुसार २२ दिन पश्चात् आयेंगे.क्या इसका कोई ओचित्य है?
नहीं..कदापि नहीं A वेद ,प्राण जिस कार्य के लिए निर्देश दे रहे वह
स्नान ,दान,श्राद्ध आदि भी वैदिक आधार पर ही किया जाना नियम ,न्याय संगत है A
वेदज्ञ शंकराचार्य जी ने 123 वर्ष पूर्व लिखित प्रमाण स्वीकार किया था A आज भी उनके द्वारा स्वीकार है ,इतना ही नहीं खगोल विज्ञानं ,वेद ,आदि के
प्रमाण भी है . स्नान दान की संक्रांति 21-22 दिसंबर ही सिद्ध करते है A
दिसंबर माह ही मकर संक्रांति का माह
है ,इसका प्रमाण यह हिन्दू धर्म के ग्रंथो वेद, पुराण, ज्योतिष गणना के उद्भट
मनीषी, गणना के ग्रन्थ -सूर्य सिद्धांत आदि के साथ 2 ,स्वतंत्रता के पश्चात् प्रथम
प्रधान मंत्री स्व. जवाहर लाल नेहरु
द्वारा गठित पंचांग शुद्धिकरण समिति आदि
अनेक ग्रंथो के उपलव्ध हैं A इनसे भी बड़ा अकाट्य प्रमाण प्रत्यक्ष दृक
खगोलीय विज्ञानं भी है A.
क्या अनेक अकाट्य प्रमाणों के
प्रकाश को अस्वीकार कर हम जनवरी में मकर संक्रांति पर्व ,वास्तविक पर्व के 23-24
दिन बाद मान्य कर अपने आपको छलने का पाप नहीं
कर रहे हैं ? हम दान ,पुण्य ,श्रद्धा ,आस्था ,समय. आदि का अपव्यय या
निरर्थक कार्य नहीं कर रहे ? आप स्वयं निर्णय करिए प्रस्तुत है अकाट्य प्रमाण
संक्षिप्त में -
क्या 14&15
edj ladzkfr ,oa इस पर आधरित निर्धारण , क्या शुद्ध हैं ? &
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'kqf)dj.kh dh (iwoZ
iz/kkuea=h Lo Jh usg# th ds le;)
,d lfefr cuh Fkh 1952Aउसका निर्णय अवलोकन हो – कितनी बड़ी
बिडम्बना है कि,अशुद्ध गणना पर आधरित जनवरी में मकर संक्रांति के प्रचलन को खगोल
वैज्ञानिको एवं पंचांग गणनाकार श्री लहरी से सुसज्जित समिति की अनुशंशा, तत्कालीन
शाशन( संभवत मनोबल या आत्मविश्वास के अभाव में या जन विरोध के भय से) लागु करने का
साहस नहीं कर सका .|
Requeating-To save Hindu vaidik sanskruti and culture &
Uniformity ( Vrat tyohar) .
The Committee's Report was submitted to
CSIR in 1955 and the Government,
in accepting the recomendations of the
Committee, decided that 'a unified National Calendar' (the Saka Calendar) be
adopted for use with effect from 21 March 1956 A.D., i.e., 1 Chaitra 1878
Saka. The Report of the Calendar Reform .
Committee was published by CSIR in 1955.
The title page of the Report, Jawaharlal Nehru's message,
and Saha & Lahiri 's preface have also been included in the present volume.
The Indian calendars put up by
almanac-makers commit the violation of the following
principles of science : —
A-fallen back by about 23 days in our solar calendar.
The lunar calendar, being pegged on to the Siddhantic
solar calendar, has also gone out of seasons by about
the same period, and consequently religious festivals
are not being observed in the seasons originally
intended.
The solar (saura) month for the religious calendar
Although the Committee considers that the solar
year to which the religious lunar calendar is to be
pegged on should also start from the V. E. day, it felt
that the change would be too violent ; with a view
to avoiding any such great changes in the present day
religious observances, it has been considered expedient
not to introduce for sometime to come any discon-
tinuity in this system, but only to stop further -increase
of the present error.
B - The solar year for the religious calendar with Vaisakha as its first taura month should The lengths of such months, which are also fractional, are stated below,
giving the lengths according to the Surya Siddhanta
calculations compared with the corresponding modern
values.
The Committee has proposed that the luni-solar
calendar should no longer be used for civil purposes
in any part of India. In its place the unified solar
calendar proposed by the Committee should be used
uniformly in all parts of India irrespective of whether
the luni-solar or solar calendar is in vogue in any
particular part of the country.
C -The sun is the sole arbiter of the seasons.
Hence the definitions of seasons as given by the ancient
astronomers, whether Western and Indian, which base them
on the cardinal days of the year, are the only correct
definitions. A system which deviates from this practice is
wrong.
The majority of the Indian calendar makers have not,
however, followed this definition. The reason is more
psychological than scientific. For along with astronomy,
there has been also a growth of astrology which has fixed
up its canons on the basis of a fixed zodiac commonly known
as the Nirayana system. The effect of this will be clear
from the following example.
The winter season (ki&ira) begins on the winter solstice-
day which date is also marked in all the Siddhdntas by
sun's entry (safnkranti) into Makara. This event occurs on
the 22nd December. But the Indian calendar makers,
following the nirayana system, state that the Makara
Sankranti happens not on the 22nd December but on the
14th January and the winter season also begins on that
date.
Similar is the case with other seasons also. The result
is that there is a* clear difference of 23 days in the reckoning
of seasons. The later Hindu savants tried to reconcile the
two points of view by adopting a theory of trepidation,
which after Newton's explanation of precession, has been
definitely shown to be false. It is therefore absolutely
wrong to stick to the nirayana system.
D-we must not hanker after nirayana system
for the purposes of our religious and other rites. We must
accept sayana and our religious and other rites should be
performed in accordance with the say ana .system".
E-It is not generally known that another great man who
probably felt that the nirayaria system gave us wrong
seasons, was Pandit Ishwar Chandra Vidyasagar. We
learn from his biography that he had a course in Indian
astronomy while he was a student of the Sanskrit College,
Calcutta about 1840. Before him, the Vasanta r Spring
insisted of the months Madhu and Madhava, i.e., Caitra
and Vai&akha, as in other parts of India. But from 1850,
Vidyasagar began to bring out text books in Bengali in
which he retarded the seasons by a month, e.g., he said that
the spring consists of Phalguna and Caitra, and no one
questioned it.
So in Bengal, as far as popular notion goes,
Vasanta season starts on Feb. 12, while in other parts it
starts on March 14, a month later, while the correct
astronomical date according to Hindu Siddhantas is Feb. 19.
Bengal thus commits a negative mistake of 7 days while
other parts of India has a positive mistake of 23 days.
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प्रारंभ होता हैA.)
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lokZf/kd NksVk fnu lokZf/kd c<+h jkf= 4- Hkwe/; js[kk ij 'kadq Nk;k mRrj
fn’kk esa cM+h 5+- f’kf’kj _rq izkjaHk
6- osSfnu riL; ekg izkjaHk 7- izFke 'kqDy izfrink ls ek?k 'kqDy ekg dk vkjaHk
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tuojh edj ladzkafr ioZ euk dj /keZ dk mYya?ku ;k /keZ ds fo:) vkpj.k djsaxsA
संक्रांति से व्रत ,पर्व प्रभावित-v;u] _rq]ekg]ozr vkfn dk
fu/kkZj.k ij fd;k tkrk gSA tc edj ladzakfr dh mRrjk;.k ds fnu ugh ¼ 21&22
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xyr gksxhA
Hkkjr ds vusd xzg x.kuk fo’ks"kKksa us le;&2 ij xyr
izpfyr v’kq) /keZ O;OLFkk ds fo"k; esa fy[kk] crk;k rkRdkyhu 'kadjkpk;Z us
Hkh Lohdkj fd;kA vkt Hkh osnK ew/kZU; fo)ku 'kadjkpk;Z lk;u ladzkafr ds
i{kgk gSA xzg x.kuk xzg x.kuk fo’k"kK M+kWa0 jfgeky izlkn frokjh fogkj
Lokeh czgkuan ljLorh] iafMr ewy panz ofj"B ¼ 'kkL=h ¼gkjh.kk½ Jh 'kadkj
yky 'kekZ ¼ t;iqj ½ MkW0 fpUe; iaM; ¼ dqyifr
nso ladzakfr fo|ky;½
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vf/kdkj – शुद्द गणितीय पंचांग
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dks vU/kfo’okl rFkk voSKkfud ds izlkj dk vf/kdkj ugha nsrk gSA
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कराये कि, lq;Z 14 tuojh dks lksyfLVl Iokb.V ij vkrk gS vkSj ge lksyfLVl
Iokb.V dks fp=k ds lEeq[k fcUnq ls ukirs
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सही-वैदिक एवं खगोल विज्ञानं
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आज सुविज्ञता में वृद्धि हुई एवं नेतृत्व हिन्दू वैज्ञानिक वैदिक संस्कृति की
सुरक्षा करने में दक्ष सक्षम भी है |वर्तमान केन्द्रीय संस्कृति मंत्री जी के
संज्ञान में वैदिक क्वांटम आधारित गणना आधारित ,(खगोल विज्ञान सम्मत )पंचांग एक
रूपता तथा व्रत आदि का निर्धारण एवं तदनुरूप अवकाश घोषणा /निर्धारण निवेदित है|
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